Montaż instalacji gazowej w samochodzie, to zdaniem wielu osób sposób na znaczne oszczędności, ponieważ litr autogazu kosztuje mniej niż litr benzyny, ale czy zawsze jest to opłacalne? Ceny paliwa stale zmieniają się, ale fakt, że gaz jest o połowę tańszy od benzyny nie oznacza, że oszczędność na paliwie wyniesie 50%. Realne zyski wynoszą zwykle nie więcej niż 30%. W jakiej sytuacji instalacja gazowa stanowi korzystne rozwiązanie?

Poziom spalania gazu w stosunku do benzyny

W trakcie jazdy samochód spala więcej gazu niż benzyny. Spalanie gazu jest zwykle wyższe o minimum 20% (a średnio o 25-30%) niż zużycie benzyny. Należy również pamiętać o tym, że przy standardowej instalacji LPG do uruchomienia silnika samochód wykorzystuje benzynę, a dopiero po uzyskaniu przez płyn chłodniczy odpowiedniej temperatury, przełącza się na instalację gazową i wówczas paliwem napędowym staje się gaz. Im niższa temperatura otoczenia, tym dłuższy czas jazdy z użyciem benzyny. Dlatego zimą opłacalność jazdy samochodem, w którym miał miejsce montaż instalacji gazowej staje się mniej opłacalny, szczególnie w sytuacji pokonywania małych odległości, np. podczas jazdy w mieście. Na pewno montaż instalacji gazowej jest korzystny finansowo, kiedy pokonujemy naszym samochodem dłuższe dystanse, tj. na trasach nie krótszych niż 100 km za jednym odpaleniem silnika.

montaz-instalacji-gazowej

 

Bezpośredni wtrysk benzyny a instalacja LPG

Jakiś czas temu mechanicy niechętnie wykonywali montaż instalacji gazowej w samochodzie z tzw. bezpośrednim wtryskiem benzyny. Było to skomplikowane i tym samym kłopotliwe. Poza tym aut z bezpośrednim wtryskiem paliwa nie było na rynku zbyt wiele. Dzisiaj instalacja gazowa w tego typu samochodach nikogo już nie dziwi. Należy jednak pamiętać, że przy połączeniu LPG z benzyną, zużycie danego paliwa przez samochód jest w dużym stopniu zależne od stylu jazdy kierującego. Może się zdarzyć, że auto będzie spalało oba paliwa w równych proporcjach, a może być i tak, że te proporcje będą nierównomierne, np.  zużycie gazu będzie na poziomie 90% a benzyny 10% albo zupełnie odwrotnie.

Wolne obroty silnika powodują, że zużywana jest benzyna. To samo dzieje się w przypadku jazdy z dużą prędkością po autostradzie. Natomiast umiarkowane obroty silnika sprzyjają większemu zużyciu gazu lub nawet całkowite przełączenie auta na to paliwo. Czy montaż instalacji gazowej w samochodzie będzie efektywny i przyniesie wymierne korzyści finansowe zależy od kilku czynników. Istotną rolę odgrywają model samochodu, typ silnika i samej instalacji. Dlatego zanim zdecydujesz się na montaż instalacji gazowej porozmawiaj o szczegółach z mechanikiem, aby inwestycja w system LPG okazała się trafiona. W przypadku dobrze wykonanej instalacji przełączanie pomiędzy benzyną i gazem następuje automatycznie. Benzyna jest wykorzystywana, tylko wtedy gdy istnieje taka potrzeba. Wówczas pomimo dotrysku benzyny montaż instalacji gazowej w samochodzie nadal się opłaca.

Znaczący wpływ na ostateczną opłacalność mają warunki eksploatacyjne. W dużej mierze oszczędności zależą od tzw. przebiegów. Gdy każdego miesiąca pokonuje się autem przynajmniej 2 tysiące kilometrów lub więcej, po pół roku inwestycja w instalację gazową zostaje zamortyzowana, a w kolejnych miesiącach zapewnia już wymierne korzyści. Nie należy się obawiać, że instalacja niekorzystnie wpłynie na bezpośredni wtrysk benzyny, ponieważ wszystkie dostępne układy LPG przechodzą odpowiednie testy. Oznacza to, że sprawność zaworów, tłoków lub samych wtryskiwaczy nie jest narażona na niebezpieczeństwo.

Ważne jest także to, aby montaż instalacji zlecić fachowcom ze sprawdzonego warsztatu. W tym przypadku nie warto kierować się najtańszą ofertą, a jedynie jakością wykonania.

Instalacja systemu z bezpośrednim wtryskiem gazu

Decydując się na montaż instalacji gazowej w samochodzie, warto pomyśleć o instalacji  z bezpośrednim wtrysku gazu. Chociaż w przypadku auta z bezpośrednim wtryskiem benzyny przejście na instalację gazową z bezpośrednim wtryskiem gazu będzie drogo kosztować, to w efekcie może to się okazać opłacalne. Taki pojazd praktycznie w ogóle nie potrzebuje benzyny.

Instalacja z bezpośrednim wtryskiem gazu nie jest wyposażona w parownik wymagający podgrzewania cieczą pochodzącą z układu chłodzenia silnika. Ten rodzaj układu gwarantuje, że nawet w fazie rozruchu silnika benzyna nie musi być pobierana. W rezultacie ma miejsce wyłączne spalanie gazu niezależnie od warunków atmosferycznych, co powoduje realne oszczędności. W przypadku montażu instalacji z bezpośrednim wtryskiem gazu warto zainwestować w dobry, sprawdzony system LPG. Niestety zwykle łączy się to z większymi wydatkami. Warto mieć jednak pewność, że dana instalacja będzie dobrze i bezpiecznie współpracować z naszym silnikiem.

Wielkość silnika a opłacalność instalacji gazowej

W samochodzie z silnikiem o małej pojemności, który jest wykorzystywany głównie do jazdy po mieście, montaż instalacji gazowej nie jest dobrym pomysłem. Jeżeli liczba wyjeżdżonych kilometrów w ciągu miesiąca wyniesie najwyżej kilkaset, oszczędności będą naprawdę niewielkie. Opłaty za przeglądy i zachowanie instalacji LPG w odpowiedniej kondycji przysporzą dodatkowych kosztów. W takiej sytuacji montaż instalacji gazowej w samochodzie nie zapewni oczekiwanych oszczędności. Inaczej wygląda sytuacja, gdy mamy do czynienia z dużym silnikiem. Należy pamiętać, że im więcej paliwa spala samochód, tym więcej można zaoszczędzić korzystając z gazu.

Roczne przebiegi w odniesieniu do instalacji LPG

Rozważając montaż instalacji gazowej w samochodzie, należy spojrzeć na jeszcze jeden istotny aspekt – ile kilometrów przejeżdżasz w ciągu roku. Jeżeli jeździsz dużo, wówczas zasilanie gazowe może się opłacać nawet w przypadku małych silników. Trzeba się jedynie upewnić, czy silnik samochodu, którym jeździsz nie będzie miał problemu z długotrwałym korzystaniem z gazu. Dobierz rodzaj instalacji do warunków eksploatacji.

montaz-instalacji-gazowejLPG – strata czy oszczędność?

Jazda samochodem, który pali dużo paliwa niewątpliwie jest bardzo kosztowna. Dlatego w przypadku chęci zaoszczędzenia na benzynie czy oleju napędowym warto wziąć pod uwagę montaż instalacji gazowej w samochodzie. Dodatkowo rozważając przejście auta na system LPG trzeba oszacować liczbę kilometrów, którym przejedziemy tym samochodem. Pokonywanie kilku kilometrów dziennie, np. do i z pracy nie przyniesie znaczących oszczędności. Co najwyżej możemy liczyć na zwrot kosztów poniesionych na montaż instalacji gazowej w samochodzie. Tylko pokonywanie dłuższych tras gwarantuje, że koszty eksploatacji samochodu zmniejszą się. Ważne są także styl i częstotliwość jazdy, rodzaj zamontowanego systemu LPG oraz typ silnika.  Układ gazowy poleca się przede wszystkim właścicielom paliwożernych pojazdów. Opłacalność inwestycji odczują kierowcy pokonujący dłuższe trasy w umiarkowanym tempie. W instalację nie warto inwestować, gdy poruszamy się wyłącznie w obrębie miasta samochodem z małym silnikiem. Rozwiązanie to nie jest też odpowiednie dla amatorów ostrej jazdy i znacznych prędkości.

Z jakimi kosztami należy się liczyć przy montażu instalacji gazowej w samochodzie

Ceny za instalacje i ich montaż w autach są zróżnicowane – wahają się w zależności od rodzaju silnika. Koszt instalacji bezpośredniego wtrysku gazu mieści się zazwyczaj w przedziale od 2 000 zł do 4 500 zł. Na rynku można jednak spotkać znacznie droższe rozwiązania osiągające pułap nawet 5 000 zł. W przypadku starszych, mniej zaawansowanych silników wystarczy prosty układ, który kosztuje 1 500 – 1 800 zł. Jeżeli montaż instalacji będzie zapewniał rzeczywiste korzyści, w razie braku funduszów warto wziąć pod uwagę kredyt.

 

Domowy budżet – jak skutecznie nim zarządzać?

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki - więcej informacjiZamknij