Kongres Consumer Finance

Jesteśmy już po Kongresie Consumer Finance który odbył się w grudniu 2018 roku. Braliśmy w nim czynny udział, ale też słuchaliśmy z zaciekawieniem wystąpień o rynku Consumer Finance. Grudzień to dobry moment na podsumowania ale także na zastanowienie się nad przyszłością. Organizatorzy kongresu nie zawiedli i podjęli oba tematy. O kierunkach rozwoju consumer finance w Polsce do 2021 zorganizowali całą debatę. Mariusz Cholewa (Prezes Zarządu, Biuro Informacji Kredytowej S.A.)- przedstawił obraz rynku consumer finance w 2018 roku, a Marta Penczar (Dyrektor Obszaru Badawczego Bankowość i Rynki Finansowe, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową) pokazała mapę zagrożeń na runku do 2021 roku.

Podsumowanie 2018 roku

W grudniu 2017 roku to podsumowanie przypadło nam. Całą prezentację możecie zobaczyć na stronie organizatora kongresu: Rynek Consumer Finance i jego klienci w Polsce.Czy przez ten rok zaobserwowano jakąś znaczącą zmianę? W 2017 roku mówiliśmy o płynnym rozwoju firm pożyczkowych. Wzrosła liczba firm na rynku Polskim, a co za tym idzie, spadał koszt pożyczki. W tym roku także największą dynamiką wzrostu odznaczają się pożyczki udzielane przez instytucje pozabankowe. To one też są najbardziej opóźnionymi w spłacie pożyczkami. Niestety wraz ze wzrostem udzielnych pożyczek wzrosło tez średnie zadłużenie klienta. Dokładne dane można obejrzeć w prezentacji na stronie organizatora kongresu. 

Ciekawą informacją jest fakt, że z sektora pożyczkowego częściej korzystają młodsi klienci, to oni są bardziej podatni na sprzedaż on-line a także oczekują szybkiego efektu. Firmy pożyczkowe odpowiadają na te trendy.

Perspektywy na przyszłość

O przyszłości wypowiadano się raczej w pozytywnym kierunku. Mimo wielu zagrożeń wymienionych rzez Panią Penczar można zauważyć, że rynek kredytowy wciąż rośnie. Wolniejsze tempo wzrostu PKB w Polsce nadal utrzymuje się na dobrym poziomie. Firmy z sektora FinTEch otrzymują największe finansowania. Rynek pożyczek również dalej stabilnie się rozwija.

Adam Kuśnierkiewicz (Country Manager Mash Poland, własciciela marki Euroloan) spodziewa się intensywnego rozwoju branży w trzech obszarach. Są nimi weryfikacja zdolności kredytowej, ochrona pożyczkobiorców a także pożyczka w momencie zakupu. Pozyskiwanie Klientów w chwili gdy robią zakupy, a nie gdy zabraknie w domowym budżecie. Pomysł ten wydaje się ciekawą drogą na przeniesienie znaczenia udzielanych pożyczek. W perspektywie problemu edukacji finansowej społeczeństwa, dobrą zmianą byłoby udzielanie pożyczek na dane potrzeby konsumenckie, a nie na zaspokojenie podstawowych potrzeb. Klienci mieli by czas by zastanowić się czy spłatę mogą rozłożyć na raty, czy spłacić w całości w przyszłym miesiącu, nie naruszając budżetu tego miesiąca.

Tematyka kongresów

Jak podsumował Michał Gajewski w artykule dla Prnews, tematyka kongresów nie zmieni się w 2019 roku. Dalej na topie zostaną tematy z 2018 roku. Społeczna odpowiedzialność i nowe technologie to wciąż nie kończące się tematy. Nie zabrakło ich i na tym kongresie. O Kulturze ryzyka na rynku consumer finance mówił Stanisław Kasiewicz, Profesor zwyczajny, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Zorganizowano także debatę na temat roli i odpowiedzialności instytucji Consumer Finance. Dzień drugi poświęcony był nowym technologiom. Czy pojawiły się nowe wątki lub nowy punkt widzenia?

Służba Pośrednika Wobec Klientów

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki - więcej informacjiZamknij